Bizness
Prognozes 2012.gadam – pārmaiņu vadība
Žurnālam Kapitāls
Cik daudz ir cilvēku, kuriem patīk pārmaiņas? Un cik daudz ir cilvēku, kuriem patīk pastāvīgas pārmaiņas? – Bet pārmaiņas notiek, notiks, jo nekas nav pastāvīgāks par pārmaiņām. Organizāciju un valstu dzīve arī 2012.gadā būs pilnas ar pārmaiņām. Plānotās pārmaiņas rada makroekonomisko prognožu kopu, negaidītie lēmumi vai to trūkums viesīs korekcijas izaugsmes un nodarbinātības rādītājos tādēļ balstīšos uz norisēm to valstu dzīvē, kurām ir ievērojamākā ietekme uz Latvijas ekonomiku.
Politiskās pārmaiņas Eiropas Savienībā, Krievijā un ASV sniegs Latvijai iespējas, lai uzlabotu Latvijas starptautisko reputāciju, piesaistītu investīcijas un kāpinātu ekonomisko aktivitāti, neraugoties uz pašmāju politiskajām nesaskaņām, ierobežotajiem finanšu resursiem un birokrātijas valgiem. Krīzes pārvarēšanā guvām atziņas, ka galvenās kļūdas politisko procesu un ekonomikas pārvaldībā bija saistītas ar politiķu vienošanās trūkumu par kopīgiem mērķiem, amatpersonu izpratnē vai arī nekompetencē par procesu mijiedarbību, kā arī lēmumu pieņemšanas temps.
Latvijai ir nozīmīga Krievijas pievienošanās Pasaules Tirdzniecības organizācijai. Protekcionisma mazināšanās, piemēram, iespējamais kravu pārvadājumu tarifu kritums nesīs pienesumu Latvijas tautsaimniecībai un nodarbinātībai – veicinās eksportu, tranzītu un investīcijas. Tomēr, ņemot vērā, ka Krievijas Domes vēlēšanas saasināja Krievijas attiecības ar Eiropas Savienību un ASV, jo tika apšaubīts notikušo vēlēšanu godīgums, Krievijas prezidenta vēlēšanas var pasliktināt ekonomisko sadarbību starp valstīm, iespējams paaugstināt politisko spriedzi. Latvijas politiķiem un diplomātiem jādara viss iespējamais, lai īstenotu pārdomātu retoriku un izvairītos no galējiem spriedumiem par Krievijas iekšpolitiku. Jāatceras, ka augstprātīgi vai neapdomīgi izteikumi no politiķu puses ir traucējuši vai pat grāvuši sadarbību ar mūsu ekonomiskajiem partneriem un līdz šim ļāva lielvarām manipulēt ar Latviju, nesniedzot ne morālu, ne materiālu pienesumu iedzīvotāju dzīvē.
Eiropas Savienības zemās izaugsmes prognozes un neatrisinātā parādu krīze, apliecināja nespēju mācīties no dalībvalstu pieļautām kļūdām pārmaiņu vadībā. Pasākumi vienotas finanšu un ekonomiskās politikas īstenošanai ir novēloti it kā būtu pazudušas koordinātas. Eirobirokrātija nespēj pieņemt savlaicīgus lēmumus jeb kā izteicies Žaks Atalli, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas bijušais vadītājs – Eiro izzudīs, ja nevienosimies par kopēju budžetu. Eiro bija pēdējo gadu ES veiksmes stāsts, bet ES vienotais tirgus ir neīstenotais veiksmes stāsts. ES nepieciešams izmantot vienoto tirgu, jo nacionālo valstu tirgi ir nepietiekami. Vienotam tirgum savukārt nepieciešama vienota valūta, bet vienota valūta nepastāv bez vienotas fiskālās un budžeta politikas. Eiro vērtības kritums var sniegt gan nepatīkamus secinājumus starptautiskās finanšu institūcijās, gan atsevišķas priekšrocības Eiro valstu eksportētājiem.
Cik daudz ir cilvēku, kuriem patīk pārmaiņas? Un cik daudz ir cilvēku, kuriem patīk pastāvīgas pārmaiņas? – Bet pārmaiņas notiek, notiks, jo nekas nav pastāvīgāks par pārmaiņām. Organizāciju un valstu dzīve arī 2012.gadā būs pilnas ar pārmaiņām. Plānotās pārmaiņas rada makroekonomisko prognožu kopu, negaidītie lēmumi vai to trūkums viesīs korekcijas izaugsmes un nodarbinātības rādītājos tādēļ balstīšos uz norisēm to valstu dzīvē, kurām ir ievērojamākā ietekme uz Latvijas ekonomiku.
Politiskās pārmaiņas Eiropas Savienībā, Krievijā un ASV sniegs Latvijai iespējas, lai uzlabotu Latvijas starptautisko reputāciju, piesaistītu investīcijas un kāpinātu ekonomisko aktivitāti, neraugoties uz pašmāju politiskajām nesaskaņām, ierobežotajiem finanšu resursiem un birokrātijas valgiem. Krīzes pārvarēšanā guvām atziņas, ka galvenās kļūdas politisko procesu un ekonomikas pārvaldībā bija saistītas ar politiķu vienošanās trūkumu par kopīgiem mērķiem, amatpersonu izpratnē vai arī nekompetencē par procesu mijiedarbību, kā arī lēmumu pieņemšanas temps.
Latvijai ir nozīmīga Krievijas pievienošanās Pasaules Tirdzniecības organizācijai. Protekcionisma mazināšanās, piemēram, iespējamais kravu pārvadājumu tarifu kritums nesīs pienesumu Latvijas tautsaimniecībai un nodarbinātībai – veicinās eksportu, tranzītu un investīcijas. Tomēr, ņemot vērā, ka Krievijas Domes vēlēšanas saasināja Krievijas attiecības ar Eiropas Savienību un ASV, jo tika apšaubīts notikušo vēlēšanu godīgums, Krievijas prezidenta vēlēšanas var pasliktināt ekonomisko sadarbību starp valstīm, iespējams paaugstināt politisko spriedzi. Latvijas politiķiem un diplomātiem jādara viss iespējamais, lai īstenotu pārdomātu retoriku un izvairītos no galējiem spriedumiem par Krievijas iekšpolitiku. Jāatceras, ka augstprātīgi vai neapdomīgi izteikumi no politiķu puses ir traucējuši vai pat grāvuši sadarbību ar mūsu ekonomiskajiem partneriem un līdz šim ļāva lielvarām manipulēt ar Latviju, nesniedzot ne morālu, ne materiālu pienesumu iedzīvotāju dzīvē.
Eiropas Savienības zemās izaugsmes prognozes un neatrisinātā parādu krīze, apliecināja nespēju mācīties no dalībvalstu pieļautām kļūdām pārmaiņu vadībā. Pasākumi vienotas finanšu un ekonomiskās politikas īstenošanai ir novēloti it kā būtu pazudušas koordinātas. Eirobirokrātija nespēj pieņemt savlaicīgus lēmumus jeb kā izteicies Žaks Atalli, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas bijušais vadītājs – Eiro izzudīs, ja nevienosimies par kopēju budžetu. Eiro bija pēdējo gadu ES veiksmes stāsts, bet ES vienotais tirgus ir neīstenotais veiksmes stāsts. ES nepieciešams izmantot vienoto tirgu, jo nacionālo valstu tirgi ir nepietiekami. Vienotam tirgum savukārt nepieciešama vienota valūta, bet vienota valūta nepastāv bez vienotas fiskālās un budžeta politikas. Eiro vērtības kritums var sniegt gan nepatīkamus secinājumus starptautiskās finanšu institūcijās, gan atsevišķas priekšrocības Eiro valstu eksportētājiem.